فواید
مقررات (EU) 2019/631:
• کمک به دستیابی به تعهدات اتحادیه اروپا تحت توافقنامه پاریس،
• کاهش هزینه های مصرف سوخت برای مصرف کنندگان،
• تقویت رقابت پذیری صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا و تحریک اشتغال.
سطوح هدف
اهداف (2020-2024)
برای دوره 2020-2024، مقررات (EU) 2019/631 اهداف انتشار CO2 در ناوگان اتحادیه اروپا را که تحت مقررات (EC) شماره 443/2009 و (EU) شماره 510/2011 تعیین شده است، تأیید می کند.
• خودروها: 95 گرم CO2/km
• وانت ها: 147 گرم CO2/km
این سطوح هدف به روش آزمایش انتشار NEDC اشاره دارد. از سال 2021 به بعد، انتشار اهداف برای تولیدکنندگان بر اساس روش جدید تست انتشار WLTP خواهد بود.
اهداف انتشار مشخصی سالانه برای هر سازنده تعیین می شود. این اهداف بر اساس اهداف ناوگان اتحادیه اروپا هستند و میانگین جرم خودروهای جدید سازنده را که در یک سال معین ثبت شده اند، با استفاده از یک منحنی ارزش حدی در نظر می گیرند. این بدان معناست که تولیدکنندگان خودروهای سنگین تر نسبت به تولیدکنندگان خودروهای سبک تر مجاز به انتشار میانگین بالاتری هستند. منحنی به گونه ای تنظیم شده است که اهداف میانگین انتشار ناوگان اتحادیه اروپا محقق شود.
برای سازندگان خودروهای سواری، سال 2020 یک سال مرحلهای است: اهداف آلایندگی خاص فقط برای 95 درصد خودروهای جدید با کمترین انتشار در ناوگان آنها اعمال میشود.
اهداف (2025-2030)
از سالهای 2025 و 2030، مقررات (EU) 2019/631 اهداف سختگیرانهتری برای انتشار CO2 در ناوگان اتحادیه اروپا تعیین میکند که به عنوان درصد کاهش از نقطه شروع سال 2021 تعریف میشود.
• خودرو: کاهش 15 درصدی از سال 2025 به بعد و کاهش 37.5 درصدی از سال 2030 به بعد
• وانت: کاهش 15 درصدی از سال 2025 به بعد و کاهش 31 درصدی از سال 2030 به بعد
اهداف انتشار ویژه سالانه هر سازنده بر اساس این اهداف ناوگان اتحادیه اروپا خواهد بود و میانگین جرم آزمایشی خودروهای تازه ثبت نام شده آن را در نظر می گیرد.
مکانیزم تشویقی برای خودروهای بدون آلایندگی و آلایندگی کم (ZLEV) در سالهای 2020 تا 2022، یک سیستم اعتباری فوقالعاده برای خودروهای سواری با انتشار کمتر از 50 گرم CO2 در کیلومتر (NEDC) اعمال میشود. این وسایل نقلیه چندین بار برای محاسبه میانگین آلایندگی های خاص یک سازنده شمارش می شوند:
• به عنوان 2 وسیله نقلیه در سال 2020
• به عنوان 1.67 وسیله نقلیه در سال 2021
• به عنوان 1.33 وسیله نقلیه در سال 2022.
سقف اعتبارات فوق 7.5 گرم در کیلومتر برای هر سازنده خودرو در طول سه سال تعیین شده است. هیچ سیستم اعتباری فوق العاده برای ون ها وجود ندارد.
از سال 2025، سیستم اعتباردهی متفاوت ZLEV هم برای خودروسازان و هم برای تولیدکنندگان ون معرفی شده است. اگر سهم آن از ZLEV های جدید (خودروهایی با انتشار بین 0 تا 50 گرم CO2/km (WLTP)) که در یک سال معین ثبت شده اند از معیارهای زیر فراتر رود، این امکان را فراهم می کند تا هدف انتشار خاص تولیدکننده کاهش یابد:
• خودروها: 15% ZLEV از 2025 به بعد و 35% ZLEV از 2030 به بعد
• ون: 15% ZLEV از 2025 به بعد و 30% ZLEV از 2030 به بعد
تجاوز یک درصدی از معیار ZLEV، هدف تولیدکننده CO2 (بر حسب گرم CO2/km) را یک درصد افزایش میدهد. برای حفظ یکپارچگی محیطی مقررات، سقف هدف حداکثر 5٪ است.
برای محاسبه سهم ZLEV در ناوگان سازنده، یک قانون حسابداری اعمال می شود. این به ZLEV با انتشار کمتر CO2 وزن بیشتری می دهد.
جریمه برای انتشار بیش از حد
اگر میانگین انتشار CO2 ناوگان یک تولیدکننده در یک سال معین از هدف انتشار خاص خود فراتر رود، سازنده باید – برای هر یک از خودروهای خود که به تازگی در آن سال ثبت نام کرده اند – حق بیمه بیش از 95 یورو به ازای هر گرم در کیلومتر تجاوز هدف بپردازد.
ادغام
تولیدکنندگان می توانند با هم گروه شوند و به طور مشترک برای رسیدن به هدف انتشار گازهای گلخانه ای اقدام کنند. در تشکیل چنین استخری، تولیدکنندگان باید به قوانین قانون رقابت احترام بگذارند. ادغام بین تولیدکنندگان خودرو و ون امکان پذیر نیست.
معافیت ها
سازندگانی که مسئول کمتر از 1000 خودرو یا کمتر از 1000 ون هستند که به تازگی در اتحادیه اروپا ثبت نام شده اند در سال از دستیابی به یک هدف آلایندگی خاص معاف هستند، مگر اینکه داوطلبانه برای یک هدف انصراف درخواست دهند.
انحرافات
تولیدکنندگان ممکن است برای انحراف از هدف انتشار خاص خود در شرایط زیر درخواست دهند:
• یک تولیدکننده با حجم کم (مسئول کمتر از 10000 خودرو یا کمتر از 22000 ون که به تازگی ثبت نام شده اند) می تواند هدف انحراف خود را بر اساس معیارهای تعیین شده در مقررات پیشنهاد دهد.
• یک سازنده خودرو (مسئول بین 10 000 تا 300 000 خودروی تازه ثبت نام شده در سال) می تواند برای سال های تا سال 2028 درخواست انصراف دهد. بین سالهای 2020 و 2024، هدف انصراف باید با کاهش 45 درصدی از میانگین انتشار گازهای گلخانهای آن در سال 2007 مطابقت داشته باشد. در سالهای 2025 تا 2028، هدف انصراف 15 درصد کمتر از هدف انحراف سال 2021 خواهد بود.
اطلاعات بیشتر را می توان در اینجا یافت.
نوآوری های زیست محیطی
برای تشویق نوآوری در محیط زیست، سازندگان ممکن است اعتبار آلایندگی خودروهای مجهز به فناوریهای نوآورانه را دریافت کنند که نشان دادن صرفه جویی کامل CO2 در طول تایید نوع آنها ممکن نیست.
سازنده باید این صرفه جویی را بر اساس داده های تأیید شده مستقل نشان دهد. حداکثر اعتبار انتشار برای این نوآوری های زیست محیطی برای هر سازنده 7 گرم CO2/km در سال است.
از سال 2025، همچنین بهبودهای بهره وری برای سیستم های تهویه مطبوع به عنوان فناوری های نوآوری زیست محیطی واجد شرایط می شود.
اطلاعات بیشتر را می توان در اینجا یافت.
تأیید حین خدمت
سازندگان موظفند از تطابق بین انتشار CO2 ثبت شده در گواهی انطباق خودروهایشان و انتشار CO2 خودروهای در حال خدمت اطمینان حاصل کنند.
مقامات تایید نوع این مکاتبات را در خودروهای منتخب و همچنین وجود هرگونه استراتژی که به طور مصنوعی عملکرد خودرو را در تستهای تایید نوع بهبود میبخشد، تایید خواهند کرد.
بر اساس یافتههای خود، مقامات تأیید نوع تصحیح گواهیهای انطباق را تضمین میکنند و ممکن است اقدامات بیشتری را انجام دهند، که در مقررات چارچوب تأیید نوع تنظیم شده است. جستجو برای ترجمههای موجود پیوند قبلیEN•••.
مقامات تایید نوع هرگونه انحراف را به کمیسیون گزارش خواهند کرد، و کمیسیون آنها را برای محاسبه میانگین آلایندههای خاص تولیدکننده در نظر میگیرد. قوانین تفصیلی اجرای این اقدام در دست تهیه است. اطلاعات بیشتر را می توان در اینجا یافت.
انتشار در دنیای واقعی
به منظور ارزیابی بازنمایی واقعی انتشار CO2 و مصرف سوخت یا انرژی تعیین شده در تایید نوع، و همچنین برای جلوگیری از افزایش شکاف بین انتشارهای آزمایش شده در آزمایشگاه و انتشارات واقعی، کمیسیون دادههای دنیای واقعی خودروها و ونها را جمعآوری میکند، از وسایل نقلیهای که در سال 2021 به بازار عرضه میشوند. این دادهها با استفاده از دستگاههای نظارت بر مصرف سوخت روی برد (OBFCM) جمعآوری خواهند شد.
اطلاعات بیشتر را می توان در اینجا یافت.