مقالات

شیرآلات ساختمان و انواع آن

شیرآلات ساختمان و انواع آن ملزومات ساختمانی خاورمیانه

شناخت انواع مختلف شیرآلات ساختمانی بسیار مهم می باشد، چراکه در زمان‌های ساخت و بازسازی یا هنگامی‌که شیرآلات شما به دلیل پوسیده شدن نیاز به تعویض دارند، اگر شما شناخت کافی در زمینه شیرآلات داشته باشید مسیر شما هموار می باشد.

انواع شیرآلات

ما به شما کمک می کنیم تا با انواع شیرآلات گوناگون آشنایی پیدا کنید.

۱. شیرآلات توپی
۲. شیرآلات دیسکی
۳. شیرآلات کارتریجی
۴. شیرهای فشاری
۵. شیر آب لمسی

انواع شیرآلات

انواع شیرآلات ملزومات ساختمانی

با پیشرفت تکنولوژی همراه با روش های جدید و کاربردی شیرآلات ساختمانی متناسب با محل نصب و کارایی آن‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه برای خرید شیرآلات اقدام کنید، ابتدا تحقیق کنید و تمامی فاکتورهای لازم جهت یک خرید ایده آل را در نظر بگیرید. همچنین نباید از این نکته چشم پوشی کرد که طول عمر شیرآلات به ‌جز در موارد محدودی بالاست و برای مدت‌زمان زیادی استفاده می‌شود، لذا اگر کیفیت مناسبی نداشته و یا از مواد نامرغوب ساخته‌شده باشند، در مدت کوتاهی با مشکلات کاربری گوناگونی مواجه خواهید شد.

 

  • شیر توپی

کاربرد شیرهای توپی بیشتر در آشپزخانه وظرفشویی می باشد.

عملکرد شیر توپی به شکل قطع و وصل جریان می باشند، که مسدود کننده جریان به شکل یک گوی کروی است که در مرکز آن یک حفره برای عبور جریان وجود دارد این شیر با چرخش ۹۰ درجه عبور سیال را باز و بسته می کند.

به‌وسیله اهرم موجود، شدت و دمای آب تنظیم می گردد. جنس این نوع شیر از مواد مختلفی مانند؛ برنج -آهن -پلاستیک- آهن و سرامیک- pvc استیل ساخته شده است.

 

  •  شیرآلات دیسکی

یکی از بروزترین شیرآلات در حال حاضر بازار شیرآلات دیسکی می‌باشد. که جزو دسته تک اهرمی‌ها می‌باشند و اهرم آن‌ها به روی یک بدنه استوانه‌ای است. شیر آب دیسکی، آب سرد و گرم را داخل یک مخزن که به آن کارتریج تعادل فشار گفته می‌شود، ترکیب می‌کند. دو دیسک سرامیکی در انتهای این مخزن وجود دارد که بالا و پایین می‌شود تا شدت فشار آب را کنترل کند. دمای آب نیز با چرخش اهرم به راست و چپ تنظیم می‌ گردد. شیرآلات دیسکی از قیمت  و کیفیت شیرآلات دیسکی از سایر شیرآلات بالاتر می باشد. این نوع شیرها عمر فرسایشی کمتری دارند و باید در زمان خرید اعتبار برند آن را مدنظر قرار داد.

 

  • شیرآلات کارتریجی

شیرآلات کارتریجی نیز در دسته اهرمی قرار دارند و شبیه شیرآلات فشاری دو اهرمی هستند. تفاوت آنها فقط در واشر است که شیرآلات فشاری واشر دارند و کارتریجی بدون واشر می باشند. این تفاوت عملکردی در زمان استفاده مشخص می گردد. به عبارت دیگرخروج آب از شیرآلات فشاری راحت تر می باشد. در مدل کارتریجی با اعمال فشاری اندک برای تغییر مکان اهرم امکان قطع یا وصل شدن آب به صورت سریع وجود دارد.

  • شیرهای فشاری

این نوع شیرآلات همه جا قابل رویت می باشد. این مدل شیرآلات واشردارند. اکثراً در خانه‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود، این مدل شیرها با تغییراتی در ساختمان‌های جدید نیز استفاده می شوند. این نوع شیرها قیمت بالایی ندارد. شیرآلات فشاری به وسیله دو اهرم آب سرد و گرم را از یکدیگر جدا می‌کنند و برای باز بسته کردن به قدرت بیشتری نیازمند می باشد. این شیرآلات دارای واشر است و به دلیل فشار معمولی که بر آن‌ها وارد می‌شود دائماً دچار ساییدگی و درنتیجه تعویض واشر می‌شوند.

  •  شیر آب لمسی

شیرهای لمسی آب دارای سنسور حرکتی می باشد. سنسور حرکت باعث باعث مصرف بهینه آب نیز می گردد. فقط با حرکت دادن دست خود بر روی سنسور حرکت، آب خارج شده و شروع به جریان می‌کند. این مدل شیر آب برای آشپزخانه و حمام مناسب تر می باشد. همچنین نحوه عملکرد آن باعث کاهش آلودگی آب می‌شود و سطح بهداشتی بالاتری دارد. این در حالی است که در این نوع شیرها تنظیم دمای آب  به سهولت انجام می پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *