مقالات

مزایا و معایب شیرآلات توکار و بررسی کامل ویژگی‌های آن

شیرآلات توکار ملزومات ساختمانی خاورمیانه

با گسترش شهرها و تغییرات در سبک زندگی شهرنشینی، به مرور خانه‌های کوچکتر جایگزین خانه‌های بزرگ شده‌اند. با توجه به کمبود فضا در خانه های آپارتمانی امروزی، طراحان سعی کرده‌اند از فضایی که در اختیارشان است بیشترین استفاده را بکنند. به همین دلیل در صنعت شیرآلات سعی شده تا حد ممکن از فضای دیوارها استفاده شود. امروزه با طراحی شیرآلات توکار، این هدف محقق شده و تحولات گسترده‌ای در عرصه معماری و دکوراسیون داخلی ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره مزایا و معایب شیرآلات توکار ، قیمت شیرآلات توکار، برندهای معتبر و نحوه نصب این شیرآلات را برای شما بیان کنیم.

شیرآلات توکار ملزومات ساختمانی خاورمیانه

به چه شیرآلاتی توکار می‌گوییم؟

بعد از تحول بزرگی که در تولید کارتریج شیرآلات ساختمانی رخ داد، تولید شیرهای توکار را می‌توان بزرگترین تحول صنعت شیرآلات، به خصوص در ارتباط با طراحی معماری و دکوراسیون ساختمان دانست. به شیرآلاتی که تمامی مکانیزم‌های آن نظیر لوله‌ها و اتصالات، کارتریج، دایورتر و … درون دیوار قرار می‌گیرد و تنها قاب روی مغزی و دسته شیرآلات بیرون دیوار اجرا می‌شود و قابل رویت است، شیرآلات توکار می‌گویند. این نوع طراحی برای شیرآلات فضای بیشتری در اختیار طراحان و معماران قرار داده است و تحولی شگرفی در طراحی داخلی ساختمان ایجاد کرده است.

نحوه نصب شیرآلات توکار

اکثر افراد تصور می‌کنند شیرآلات توکار را تنها در خانه‌های تازه ساخت می‌توان به کار برد، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. در خانه‌های قدیمی نیز می‌توان از این شیرآلات استفاده کرد و به راحتی آنها را نصب کرد. بیشتر شیرآلات توکار نحوه نصب مشابهی دارند. با این حال ممکن است برخی شیرآلات به علت داشتن آپشن‌های خاص یا هر دلیل دیگری روش نصب متفاوتی داشته باشند. حتی ممکن است روش نصب شیر روشویی، دوش، توالت و ظرفشویی نیز با یکدیگر متفاوت باشد.

استفاده از نقشه لوله کشی بسیار مهم است

نکته مهم این است که نقشه لوله کشی باید از قبل تهیه شده باشد و تمام لوله‌ها و اتصالات پشت پوشش دیوار و بصورت توکار نصب شوند زیرا هیچ کدام از این تجهیزات نباید قابل رویت باشند. در خانه‌های قدیمی نیز بهتر است از نقشه لوله کشی استفاده شود تا کار تخریب دیوارها و نصب شیرآلات در زمان کمتر و با هزینه کمتر انجام شود.

 

نحوه انتخاب شیر توکار توالت

شیرآلات توالت فرنگی و ایرانی اندازه‌های خاص خود را دارند به همین دلیل قبل از انتخاب شیرآلات توکار، باید نوع توالت خود را انتخاب کنید. اینکه توالت ایرانی می‌خواهید یا فرنگی، آیا توالت فرنگی شما از نوع وال هنگ است و … اهمیت زیادی دارد زیرا تغییرات در مراحل بعدی سخت و هزینه بردار خواهد بود.

نکات مهم در خرید شیرهای توکار

شیرآلات توکار ملزومات ساختمان خاورمیانه

  • کیفیت مغزی یا اینفینیتی شیرآلات توکار اهمیت زیادی دارد. کیفیت پایین مغزی در این نوع شیرآلات، احتمال ایجاد نشتی و هزینه‌های تعمیر بسیار بالایی را دارد؛ بنابراین در هنگام خرید شیرآلات توکار، توجه ویژه‌ای به کیفیت مغزی داشته باشید.
  • همراه با شیر باید بازویی، سقفی، دیواری، براکت، زانویی، سردوش و شلنگ نیز خریداری شود و نکته مهم این است این تجهیزات باید هماهنگی کامل با شیرآلات داشته باشند. در غیر این صورت نتیجه نهایی با مشکلاتی از قبیل کارکرد نادرست، یا عدم زیبایی مورد انتظار مواجه خواهد شد.
  • هنگام خرید مغزی توکار، از موجودی کاور رویی و تنوع آن مطمئن شوید. زیرا پس از خرید تنها از کاور همان برند می‌توانید استفاده کنید. بنابراین بهتر است در هنگام خرید شیرآلات توکار و متعلقات آن همگی اجزا از یک برند تهیه شده باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

معایب شیرآلات توکار چیست؟

نصب دشوار

نصب شیرآلات توکار نسبت به شیرآلات روکار سخت‌تر است و برای این کار نیاز به زمان بیشتر، تجهیزات و کمک گرفتن از متخصص دارید؛ زیرا باید تمام لوله‌کشی‌ها و قسمت‌های خاصی از شیر درون دیوار قرار بگیرند.

 

 هزینه بالای اجرا

یکی از فاکتورهای مهم در خرید و نصب شیرآلات هزینه‌های آن است. اجرای این شیرآلات درون دیوار انجام شده و در خانه‌های قدیمی نیاز به تخریب بخشی از دیوار و جایگذاری لوله‌ها و اتصالات دارد که همه این موارد باعث بالا رفتن هزینه‌های اجرا خواهد شد.

تعمیر سخت

ممکن است قسمت خارجی شیرآلات توکار شما خراب شوند در این صورت به راحتی به قسمت معیوب دسترسی داشته و می‌توانید آن را تعمیر کنید ولی اگر قسمت‌های نصب شده در دیوار دچار خرابی شوند باید دیوار را خراب کرده تا بتوانید آن را تعمیر کنید. اینکار هم زمان زیادی نیاز دارد، هم هزینه بالایی در پی خواهد داشت.

البته باید اشاره کرد که برخی از مدل‌های نسل جدید شیرآلات توکار، برای تعمیر نیازی به تخریب دیوار ندارند و تنها با باز کردن چند مهره می‌توان آن را از دیوار خارج کرده و پس از عیب یابی و تعمیر دوباره نصب کرد.

نیاز به فضای کافی در دیوار

شاید شیرهای توکار در خانه‌ها و فضاهای کوچک بهترین انتخاب باشند، اما در اینجا ضخامت دیوار اهمیت پیدا می‌کند و برای نصب شیرآلات توکار و تجهیزات وال هنگ مانند فلاش تانک توکار، نیاز به فضای کافی در دیوار است. به همین دلیل در دیوارهایی با ضخامت کم امکان نصب این تجهیزات وجود ندارد.

آسیب به دیوارها

در صورت خرابی لوله‌ها و شیرآلات امکان نشتی آب و نفوذ آن به دیوار وجود دارد. این نشتی می‌تواند باعث آسیب دیدن دیوار شود. البته در برخی از مدل‌ها از صفحه فلزی نگهدارنده و لاستیک دیافراگم استفاده می‌شود تا امکان نفوذ آب و در پی آن خرابی دیوار وجود نداشته باشد.

گرفتگی توسط رسوبات

در اکثر شیرهای توکار از سوپاپ یا دایورتر برای انتقال آب به سر دوش استفاده می‌شود. از آنجایی که آب همیشه رسوباتی همراه خود دارد با گذشت زمان موجب گرفتگی، کاهش فشار آب یا حتی شکستن سوپاپ می‌شود. در بعضی مدل‌ها با حذف کردن سوپاپ و تعبیه دایورتر در کارتریج از این مشکل جلوگیری می‌شود.

مزایای استفاده از شیرآلات توکار چیست؟

مزایا و معایب شیرآلات توکار ساختمان خاورمیانه

  • شیرآلات توکار به علت قرار گرفتن در دیوار از یک لایه محافظ برخودارند که موجب می‌شود صدمات خاصی به آنها وارد نشود و در برابر پوسیدگی نیز مقاوم‌تر باشند. همین موضوع باعث افزایش عمر شیرهای توکار می‌شود.
  • این شیرآلات نسبت به شیرآلات کلاسیک اهرمی زیبایی بیشتری دارند و می‌توانند فضای سرویس بهداشتی را خاص و لوکس جلوه دهند.
  • شیرآلات توکار نیاز به فضای کمتری دارند و برای محیط‌های کوچک بسیار مناسب هستند.
  • تمیز کردن این شیرآلات بسیار راحتتر از شیرآلات روکار است.
  • کاهش در مصرف آب یکی از مهمترین مزایای شیرآلات توکار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *