مقالات

صرفه جویی در انرژی

انرژی

اهمیت ضرورت در صرفه جویی انرژی

انرژی یک عنصر کلیدی برای توسعه است، زیرا باعث پیشرفت شرکت ها، ایجاد شغل و جریان سرمایه گذاری می شود. اما یکی از آلاینده ترین صنایع است. صرفه جویی در انرژی، از این نظر، نشان دهنده سودی برای محیط زیست و همچنین برای حفظ منابع تجدیدناپذیر است.

انرژی

انرژی الکتریکی یک عنصر اساسی در زندگی روزمره ما است. در دنیای دیجیتالی و صنعتی شده ای مانند دنیایی که در آن زندگی می کنیم، نداشتن برق غیرممکن است، زیرا برای انجام بخش بزرگی از فعالیت های خود و داشتن کیفیت زندگی بهتر به آن وابسته هستیم.

امروزه، ما فقط یک دکمه با دریافت تصاویر، صداها، نور، گرما یا سرما فاصله داریم، اما به سختی به این فکر می کنیم که از کجا آمده است، و چه مزایای شامل استفاده بهینه می باشد.

 

برق در نیروگاه هایی تولید می شود که قادر به تامین انرژی از منابع اولیه هستند. این انرژی های اولیه می توانند تجدید پذیر باشند. مانند باد، تابش خورشیدی و آب، یا غیر قابل تجدید. مانند زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت. اگرچه بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال تغییر انرژی به سمت انرژی های پاک هستند، اما بیشتر مصرف همچنان به سمت انرژی های تجدید ناپذیر (73 درصد) است.

 

بر اساس داده های سالنامه آماری انرژی جهانی 2020، 31 درصد انرژی از نفت، 26 درصد از زغال سنگ و 23 درصد از گاز تامین می شود.

از این نظر، انرژی های تجدید ناپذیر که از منابع فسیلی به دست می آیند، تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارند. اولاً منجر به بهره برداری بیش از حد از منابعی می شود که ممکن است روزی تمام شود و ثانیاً مقدار زیادی گازهای گلخانه ای در جو منتشر می کنند که منجر به گرم شدن کره زمین می شود. به همین دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی یک عنصر اساسی در استفاده از منابع انرژی است.

 

علاوه بر این، صرفه جویی در انرژی هم برای اقتصاد داخلی و هم برای اقتصاد ملی، به ویژه در کشورهایی که وابستگی زیادی به نفت خارجی دارند، مفید است. بنابراین، با کاهش مصرف، به کاهش چنین وابستگی انرژی کمک می کند.

نکات صرفه جویی در مصرف انرژی

وسایل الکترونیکی را زمانی که در حال استفاده نیستند از برق بکشید.

مانیتورهای کامپیوتر را خاموش کنید.

فقط چراغ های در حال استفاده را روشن نگه دارید.

از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.

از نور طبیعی بهره ببرید.

از وسایل کم مصرف استفاده کنید.

درب یخچال را فقط در صورت لزوم باز کنید.

استفاده کارآمد از تهویه مطبوع

انرژی های پاک مانند پنل های خورشیدی را انتخاب کنید.

دفعات استفاده از تلویزیون و سایر وسایل غیر ضروری را کاهش دهید.

 

انرژی یک عنصر اساسی برای توسعه است. بدون آن، جوامع با کمبودهایی در ابتدایی ترین خدمات مانند بهداشت و آموزش زندگی می کنند و همچنین به یک محدودیت برای مشاغل و در نتیجه برای سرمایه گذاران تبدیل می شود که منجر به بیکاری و فقر می شود.

دسترسی همگانی به انرژی ضروری است. با این حال، طبق داده های بانک جهانی (WB)، نزدیک به 1 میلیارد نفر هنوز بدون برق زندگی می کنند و صدها میلیون نفر با کمبود منابع مواجه هستند. از سوی دیگر، توسعه یافته ترین کشورها در مناطق شهری خود تا 98 درصد انرژی خود را هدر می دهند.

بر اساس ارقام کتاب سال ذکر شده در بالا، چین با رشد 4.5 درصدی در سال 2019، 28 درصد از مصرف برق جهان را در سال 2019 به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *